طرح توجیهی فنی- اقتصادی(امکان سنجی) معمولاً به سرمایه گذاران جهت تامین مالی طرحهای سرمایهگذاری ارائه میشود تا بر اساس برنامه زمانبندی و منابع مورد نیاز و همچنین با بررسی درآمدها و شرایط بازگشت سرمایه، سرمایهگذار را متقاعد سازد که در پروژه سودآوری مشارکت میکند. بررسي توجيهپذيري هر طرح سرمايهگذاري در سه بخش مطالعات بازار، مطالعات فني و مطالعات مالي صورت ميپذيرد. معمولاً در اینگونه مطالعات به موضوعاتي چون وضعیت بازار، مشخصات رویداد، ظرفيت توليد، ماشینآلات لازم، ميزان سرمايهگذاري و سودآوری طرح پرداخته ميشود. فعالیتهای موسسه در این حوزه عبارتند از:
مطالعات فرصت(Opportunity Study)
مطالعات مقدماتی طرح توجیهی(Pre-Feasibility Study)
مطالعات طرح توجیهی(Feasibility Study)
مطالعات طرح توجیهی فنی(Technical Study)
یک طرح توجیهی دارای قسمت ها و سرفصل های زیر می باشد:
بخش اول : آشنایی با طرح و شرکت
بخش دوم : بررسی اقتصادی (مطالعات بازار)
بخش سوم : مطالعات فنی و برآورد امکانات زیر بنایی طرح
بخش چهارم : برآورد سرمایه گذاری طرح
بخش پنجم : برآورد هزینه های تولید و ارزش فروش سالانه طرح
بخش ششم : پیش بینی مالی و نحوه تامین مالی طرح
بخش هفتم : تعیین شاخص های مالی و اقتصادی طرح
قبل از هرگونه سرمایه گذاری، اجرای پروژه و یا هر فعالیت اقتصادی دیگر، انجام مطالعات امکان سنجی(FS) لازم است. FS امکان-سنجی یک ایده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و به این سوال مهم که “آیا ما باید پروژه پیشنهادی را اجرا نماییم یا خیر؟” پاسخ می دهد. همه فعالیت هایی که در راستای FS انجام می گیرد، برای پاسخ دادن به این سوال است.مطالعات امکان سنجی می تواند به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرد اما دلیل اصلی آن بررسی امکان اجرای طرح تجاری پیشنهادی است. سرمایه گذارانی که ایده های تجاری و یا هر ایده ی دیگری را که برای سرمایه گذاری در ذهن دارند، قبل از هر گونه اقدام در مورد پیاده سازی آن ایده، می بایست شروع به مطالعات مناسبی درباره امکان سنجی آن طرح بنمایند. این کار قطعا باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می گردد.
یک کسب و کار اقتصادی زمانی توجیه پذیر و مورد تایید است که به اندازه کافی(بسته به سرمایه و خود سرمایه گذار) جریان نقدی و سود ایجاد کند و با خطراتی که در پیش دارد مقابله نماید. علاوه بر این ویژگی ها، پایداری طرح نیز اهمیت بالایی برخوردار است. امکان پذیری یک طرح تجاری باید در طولانی مدت نیز برقرار باشد. البته نباید ار این مسئله نیز غافل شد که برخی از طرح ها علاوه بر این ویژگی ها، باید سایر اهداف سرمایه گذاران (غیر از سوددهی و پایداری در آن) نظیر اشتغال زایی را نیز برآورده سازد. طرح تجاری ممکن است یک کسب و کار نوپا و جدید و یا توسعه یک کسب و کار موجود و یا حتی ایجاد یک سازمان جدید برای کسب و کار موجود باشد. ارزیابی گزینه ها یک مطالعه امکان سنجی تنها زمانی می تواند شروع گردد که سرمایه گذاران ایده های کسب و کارشان (سناریو ها) برای سرمایه-گذاری را مطرح نماید. البته این نکته را نیز باید یادآور شد که در برخی از موارد سرمایه گذاران با اعتماد به تجربه های شرکت ها و مشاوران امکان سنجی، از ایده های آنان استفاده می نمایند. بعد از مطرح شدن این ایده ها، مطالعه امکان سنجی به سرمایه گذاران کمک می نماید تا بتواند به این ایده ها که گاه پراکنده اند، قالب و شکل منظمی بدهد. سپس با استفاده از یکسری مطالعات به درک عمیقی از ایده هایش برسد. معمولا تعداد ایده های کسب و کار با توجه به شرایط موجود به سرعت کاهش می یابند.
در فرایند امکان سنجی شما ممکن است راه های مختلفی را برای تشکیل کسب و کار و بدست آوردن بازار برای رویداد تان را بررسی کنید. به زبان ساده، این کار کاملا شبیه به یک سفر اکتشافی است و در سفرهای اکتشافی شما ممکن است راه های مختلفی را قبل از رسیدن به مقصد مورد نظرتان امتحان نمایید. به واسطه اینکه مطالعات اولیه نتیجه منفی داده است نمی توان نتیجه گرفت که آن ایده مناسب نیست. اما به هر حال گاهی اوقات نیز می تواند آن ایرادها و محدودیت هایی که به آن ایده گرفته شده است، درست باشد.
رویدادستان یک سامانهی آنلاین برای تمام انجمن های علمی است که در حوزهی برگزاری رویداد فعالیت دارند یا دانشجویانی که میخواهند به راحتی رویدادهای مورد علاقهشان را پیدا کرده و در آنها شرکت کنند.
قوانین ثبت دیدگاه